عمل جراحی سوختگی (جراحی پلاستیک)

سوختگی یکی از رایج  ترین آسیب های خانگی است که بموجب آن نه تنها گاها تاثیر آن بر پوست باقی خواهد ماند بلکه باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی بر فرد خواهد شد. سوختگی با آسیب شدید پوستی، باعث از بین رفتن سلول های پوستی می شود که در اکثر افراد میتواند بسته به علت و میزان آسیب، بدون عواقب جدی سلامتی، بهبود یابد.

سوختگی ها بنا بر وسعت و شدت آسیبی که به بافت وارد آمده است به سه گوه تقسیم میشوند:

سوختگی های سطحی، که معمولا بر اثر آفتاب یا شعله آتش ایجاد میشوند، موجب تغییر رنگ پوست به قرمز میشود و گاها همراه با درد و سوزش خواهد بود. بنابراین، تنها لایه نازک بالایی پوست (اپیدرم) درگیر شده است و بهمین دلیل بدن قادر به ترمیم خویش خواهد بود.

سوختگی های ضخامت  نسبی، که معمولا در اثر تماس با مایعات و جامدات داغ و شعله و یا جریان برق ایجاد میشوند، موجب تغییر رنگ پوست به قرمز گیلاسی است که بشدت دردناک می باشد، درنتیجه پوست ضخیم میشود که همراه با تاول است.

سوختگی های تمام ضخامت، که معمولا در اثر تماس با مایعات و جامدات داغ و شعله و یا جریان برق اتفاق می افتند، موجب تغییر رنگ پوست به سیاه سوخته میشود که لایه ضخیم میانی پوست (درم) و همچنین گاها گوشت و استخوان های زیرین و اطراف محل سوختگی را نیز آسیب میرساند. در این سطح از سوختگی بدلیل آسیب و از بین رفتن اعصاب پوستی، درد بسیار مختصری حس خواهد شد و پوست حالت چرمی به خود میگیرد. بعلت عدم توانایی بدن در ترمیم خویش در این نوع سوختگی، جایگزینی پوست سالم به جای پوست آسیب دیده نیاز به جراحی پلاستیک دارد.

جراحی پلاستیک در درمان سوختگی

معمولا جراحی پلاستیک پوست جهت ترمیم سوختگی و عوارض ناشی از آن، جراحی ساده ای نخواهد بود و نحوه انجام عمل جراحی در هر فرد متفاوت است. بدین ترتیب در برخی موارد، ممکن است جراحی چندمرتبه انجام شود تا به نتایج دلخواه دست پیدا کرد.

روش های جراحی ترمیمی سوختگی

پیوند پوست: در این روش بخشی از پوست سالم بیمار از قسمت های دیگر بدن فرد (اتوگرافت) برداشته و به قسمت سوختگی پیوند داده میشود. گرافت های پوست براساس وضعیت لایه هایی که باید برداشته شوند، به دو نوع تقسیم میشوند:

گرافت های با ضخامت جزئی: خارجی ترین لایه های سطحی پوست را شامل میشود که بعداز عمل پیوند، زمان بهبودی آن کمتر از یکهفته خواهد بود و پس از گذشت مدت کوتاهی ظاهر مناسب در آن قسمت مشاهده خواهد شد.

گرافت های با ضخامت کامل: کل لایه بافت پوست را شامل می شود که بعداز عمل پیوند، زمان بهبودی آن حدود 6هفته زمان میبرد. این روش دشواریهای بیشتری دربر دارد که در درمان جراحات عمیق تر باید از این روش استفاده کرد.

کشیدن بافت: در این روش ابزار مخصوصی به نام بالن اکسپاندر در محلی نزدیک به پوست آسیب دیده قرار داده میشود تا عمل رشد و توسعه بافت پوست در سرعت بیشتر انجام شود. زمانی که پوست جدید شکل گرفت، جراح میتواند از آن برای پوشاندن و ترمیم کردن جای سوختگی استفاده کند که مهمترین مزیت این روش شباهت دقیق پوست اصلی بدن با پوست ایجاد شده میباشد که موجب میشود جای هیچگونه زخم باقی نماند. بهبودی کامل جای سوختگی در این روش ممکن است تا 4ماه طول بکشد.

فلپ آزاد: در این روش مانند روش پیوند پوست، بافت قسمتی از بدن برداشته میشود. اما در این عمل، کل ماهیچه ها، عضلات، پوست یا استخوان همراه با عروق خونی به طور کامل از ناحیه اهداکننده برداشته میشود و در ناحیه سوختگی پیوند داده خواهد شد. طول دوره بهبودی این عمل جراحی طولانی تر بوده و پس از گذشت 8هفته یا بیشتر بهبودی کامل حاصل خواهد شد.

میکروسرجری: در این روش جراح به کمک یک میکروسکوپ عمل پیوند را انجام میدهد. این نوع عمل جراحی برای پیوند و یا اتصال مجدد عروق خونی یا عصب ها یا قسمت هایی مانند انگشتان دست و پا، حتی لب ها که در اثر سوختگی از بدن جدا شده اند استفادده میشود. این عمل برای تسکین علایم فلج صورت و یا بازسازی بافت سینه نیز استفاده میشود.

پس از انجام عمل جراحی، دستورالعمل های مراقبتی برای تسریع بهبود و دستیابی به نتایج مطلوب، توسط جراح  ارائه خواهد شد. باید به این امر توجه داشت که نتیجه عمل جراحی پلاستیک سوختگی در افراد متفاوت خواهد بود و تمامی دستورالعمل های بعداز عمل نیز برای هر فرد متفاوت می باشد. اما برخی از دستورات کلی برای مراقبت های بعداز عمل جراحی پلاستیک سوختگی عبارتند از:

-استراحت کافی

-پرهیز از پوشیدن لباسهای تنگ که موجب تماس با محل جراحی می شود

-مصرف داروها طبق دستور پزشک

– مطلع کردن پزشک جراح خود از مشاهده هرگونه علائم عفونت مانند قرمزی، درد شدید، ورم و خروج ترشح از زخم های محل عمل

باید توجه داشت انتخاب جراح ماهر و باتجربه میتواند در بدست آمدن نتیجه مطلوب و کاهش دوره بهبودی کمک بسزایی به بیمار بکند. در نتیجه، بدون شک دکتر حمیدرضا علیزاده اطاقور یکی از بهترین جراحان پلاستیک، زیبایی و ترمیمی می باشد که در هدایت بیمار جهت بهبودی کامل و هرچی سریعتر از هیچگونه تلاشی دریغ نخواهد کرد.